שופטיםוידעת היוםתורה ומדע

האם לצמחים יש רגשות ?

כִּי תָצוּר אֶל עִיר… לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל, וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה!  (פרק כ פסוק יט')

התורה מצווה את עם ישראל שאף בזמן מלחמה ומצור, אין להשחית את העצים ללא צורך. ומנמקת זאת בכך ש"הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה". וכמו שיש איסור של נטילת חיים מבן אדם, כך גם ישנם חוקים לגבי כריתה והשחתה של עצים (רמב"ם הלכות מלכים פרק ו).

חז"ל אף מתארים לנו ש"בשעה שכורתים את עץ האילן, קולו הולך מסוף העולם ועד סופו, ואין קולו נשמע" (פרקי דרבי אליעזר לד)!

האם יתכן שהצמחים דומים בתכונותיהם לאדם?

מומחה פוליגרף (מכונת אמת) אמריקני, קליב בקסטר, ערך מתוך שעמום ניסוי לא מוסבר. הוא חיבר את האלקטרודות של הפוליגרף, לא לאדם חי אלא לעלים של צמח שגדל במשרדו. למרבה ההפתעה, הצמח הגיב!

המומחה המופתע רצה לקבל תגובה חזקה יותר. הוא החליט לשרוף את העלה ועוד לפני שעשה תנועה כלשהי "זינקה" המחט באופן דרמטי כלפי מעלה. ממש כאילו נבדק באותה שעה אדם שהתנסה בפרץ רגשות עז! העלה, ש"עיניו" כנראה רואות יותר מאשר עיני בשר ודם, פשוט הרגיש בסכנה הקרבה. זו היתה ההתחלה. המומחה האמריקני זנח את כל   עיסוקיו , והתמסר לחקר סגולותיהם המופלאות של הצמחים.

"עד מהרה", כך כתב, ''גיליתי שהצמחים רואים טוב יותר ללא עיניים, וחשים טוב יותר ללא מערכת עצבים!"

הוא גדש את מעבדתו בסוגים רבים של צמחים. עד מהרה התברר לו דבר נוסף: הצמחים מגיבים לא רק על איומים כלפיהם, אלא גם על איומים בלתי מוחשיים. כאשר נכנס לחדר אדם שלא רחש חיבה לצמחים, הם הגיבו ב"חלחלה" משלהם. כאשר יצור חי, למשל עכביש שנמלט מאויבו נפגע, הגיבו הצמחים בזעזוע.

אף הניסוי הבא הקנה למחקר פרסום עולמי: האמריקני החליט לבצע ניסוי מדעי לכל דבר ובלתי תלוי בגורם האנושי.

בתוך המעבדה, הותקן מתקן מיוחד שהפך מדי כמה דקות את תכולתה של קערה לתוך מים רותחים. המכשיר בלבד קבע מתי יהיו בקערה דגיגים שמיועדים לבישול, ומתי יהיו בה רק מים. שלשה צמחים מסוג "פילודרנון" הובאו למעבדה וחוברו לגלוונומטר (מכשיר למדידת זרמים חשמליים חלשים).  בכל פעם שהדגיגים הושלכו לתוך המים הרותחים, כל הצמחים הגיבו ברוב עוצמה! ברגע שבקערה לא היו דגיגים, הצמחים לא התרגשו במאומה!
העולם המדעי כבר נתפס להתרגשות. וכ-7000 מדענים ביקשו תדפיסים של המחקר. משם הדרך הייתה כבר קצרה לעוד שורה של ניסויים שהוכיחו מעל כל ספק שעולם הצומח רואה, שומע, ואף מרגיש ויודע מחשבות.

 ודבר זה כבר ידוע לנו מחז"ל: "מעשה בתמרה אחת שהיתה עומדת בחמתן (שם מקום), ולא היתה עושה פירות. והיו מרכיבים אותה, ולא היתה עושה פירות. אמר להם רבי תנחומא: דקל תמרה היא רואה מיריחו והיא מתאוה לה בלבה. הביאו ממנה והרכיבו אותה, ומיד עשתה פירות".(מדרש רבה במדבר ג)

מי שזה נשמע לו מוזר שצמחים מסוגלים "לראות ולהרגיש", יכול לבדוק את התופעה בעצמו. צמח מטפס שנזקק לתמיכה, תמיד זוחל הוא אל המוט הקרוב ביותר, ואם ניקח ונזיז את המוט למקום אחר, הצמח ישנה את כיוון הצמיחה אל כיוון המוט בתוך זמן קצר.

__________________

צפו בסרטון המדהים של הניסוי של קליב בקסטר:

Print Friendly, PDF & Email
הצג יותר

מאמרים קשורים

השאר תגובה

Back to top button