תשובהראהמשל ולקחו

הפרצה קוראת לא רק לגנב..

לֹא תֹאבֶה לוֹ, וְלֹא תִשְׁמַע אֵלָיו, וְלֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו, וְלֹא תַחְמֹל, וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו! (ֹפרק יג' פסוק ט')

להיצר הרע, אמר הגאון אליהו מווילנא, אין שליטה על האדם להטותו מדרך הטוב, אלא אם כן מצא פתח פתוח ופירצה אליה יוכל לחדור.

פירצה זו נוצרת, הוסיף הגאון, כאשר האדם עובד את ה' וליבו אינו שלם עם מעשיו. או אז מגיע היצר הרע ומשתלט על הפתח על נקלה. לא כן אם האדם שלם בדעתו, אין ליצר הרע כל שליטה עליו!

משל למה הדבר דומה, לסוחר אחד שהעמיס את עגלתו בסחורות ופנה לעיר הגדולה, שם ביקש לעבור מדלת לדלת ולמכור את מרכולתו. מששמעו סוחרי העיר כי סוחר חדש בא בגבולם, הזמינו אותו לדין תורה לפני רב העיר. שמע הרב את טענות שני הצדדים, ולבסוף הכריע כי סוחר זה יוכל למכור את סחורתו, אולם עליו למלא כמה תנאים:

א. שלא יכנס לבית זולת אם יהיה פתחו פתוח לרווחה.

ב. שלא ידבר עם שום אדם בשבח סחורתו. אלא אם יישאל על כך, יוכל לענות.

ג. כאשר ייכנס לבית כפי התנאי הראשון ויתבקש לעזוב את הבית, לא יתעקש לצאת באותו הפתח שנכנס, אלא ייצא בפתח הקרוב ביותר.

כן הוא הנמשל, אמר המגיד מדובנא:

א. היצר הרע אינו נכנס אלה כאשר הפתח פתוח.

ב. אין יצר הרע יכול לשבח את "סחורתו" אלה למתעניין בה. אולם אדם שכל עסקו בתורה, אין ליצר הרע רשות בו.

ג. כאשר היצר הרע כבר נכנס, הרי שאפשר לשוב בתשובה מיד, ולהוציאו מן הדלת הקרובה ביותר!

הצג יותר

מאמרים קשורים

השאר תגובה

Back to top button